Elke uitgave van KAS Magazine blik ik terug op een van de shoots die ik voor deze opdrachtgever heb uitgevoerd. Dit keer: Michael Zwinkels van SenZaro.
Toen ik Michael binnen zag komen was direct duidelijk dat hij niet stond te springen om op de foto te gaan. Integendeel. En o, wat kon ik mijzelf hierin herkennen. Want waarom zou je ook?
Zichtbaar zijn: vroeger was het een stuk makkelijker. Een goede locatie en een mooi logo op je pand en bam, je was zichtbaar voor jouw omgeving. Nu is dat wel anders. Foto hier, social media-post daar en dat drie keer in de week herhalen. En er moet ook nog een strategie achter zitten. Wie wil je bereiken? Wat moet men van jou vinden? En waar moet jouw gezicht allemaal te zien zijn? Geen wonder dat zoveel ondernemers dit lastig vinden.
Hard werken
Zichtbaar zijn is hard werken, want in die zee van vissen wil jij Nemo zijn, maar dan niet verdwaald. Jij wilt opval- len, met succes. Maar hoe dan? Als je er eenmaal over gaat nadenken, verdrink je in een zee van oneindige mogelijkheden. Het lijkt zo ingewikkeld allemaal, maar ik zal je het makkelijk maken: wees jezelf! Jij bent de ondernemer, jij hebt het bedrijf laten groeien, het bedrijf ademt jou. Zolang je zelf weet wie jij bent, weet jij wie het bedrijf is. En dan weet je ook hoe jouw bedrijf het best in de spotlight kan worden gezet.
Toen ik bij SenZaro binnenkwam, ontmoette ik Michael, een vriendelijke ondernemer die al eerder in KAS had gestaan. Jaren terug. Toen ik hem vroeg waarom hij meedoet aan het coverartikel, zei hij dat hij wil dat mensen hem weten te vinden. “Je kunt nog zo’n mooi bedrijf hebben, maar als niemand je ziet, dan zullen ze dat nooit weten!” Ik kan dat wel waarderen: je principes opzij zetten, uit je comfortzone te stappen en jezelf laten zien in het belang van jouw bedrijf. Ik heb het zelf ook meegemaakt en dezelfde twijfels gehad. Maar zichtbaarheid hoort bij ondernemen.
Het is een stap die je moet overwinnen.
Zie zichtbaar zijn daarom niet als een must, maar als een experiment waar- in je jezelf en jouw prachtige bedrijf de spotlights gunt. Dus… camera aan, lichten aan en actie!


